Sunday, September 28, 2014

Naqib Titik Tolak Dakwah/Naqib Nadi Dakwah


Pengenalan

Naqib sebagai fasilitator, sebagai kaunselor, sebagai ibu, sebagai bapa, sebagai biro pengaduan awam, sebagai sahabat, sebagai pengurus, sebagai pembimbing.

Dan demi sesungguhnya! Allah telah mengambil perjanjian setia Bani Israil (supaya mereka menjunjung perintahNya dan menjauhi laranganNya), dan Kami telah utuskan dari kalangan mereka dua belas ketua (untuk memimpin golongan masing-masing); dan Allah berfirman (kepada mereka): "Bahawa Aku adalah beserta kamu (memerhati segala-galanya). Demi sesungguhnya jika kamu dirikan sembahyang, serta kamu tunaikan zakat, dan kamu beriman dengan segala Rasul (utusanku) serta menolong bantu mereka (dalam menegakkan agama Allah), dan kamu pinjamkan Allah (dengan sedekah dan berbuat baik pada jalanNya) secara pinjaman yang baik (bukan kerana riak dan mencari keuntungan dunia), sudah tentu Aku akan ampunkan dosa-dosa kamu, dan Aku akan masukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai. Oleh itu, sesiapa yang kufur ingkar di antara kamu sesudah yang demikian, maka sesungguhnya sesatlah ia dari jalan yang betul" (AL MAIDAH :12)

Peranan Naqib

        1-    Meningkatkan Prestasi Diri

Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat muka mereka - dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad, s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Ia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki - dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar (Al- Fath: 29)

Prestasi diri secara umum berarti suatu hasil yang telah dicapai atau didapatkan yang berasal dari usaha yang telah dilakukan oleh diri sendiri dengan penuh kesungguhan dan niat yang kuat

BERUSAHA + BERDOA => BERPRESTASI

Cara –cara

-Menyerlahkan ajaran Islam secara ruhani ,pemikiran,jiwa dan amal dalam urusan sehariannya.

-Memiliki tekad yang tidak pernah kendur dalam memperjuangkan Islam.

-Berani untuk menyatakan kebenaran

-Menjadi pendakwah yang mampu melahirkan generasi yang lebih baik.


             2-  Pengembangan Kemampuan Keahlian

 Kejelasan Wawasan Dan Pandangan

       Yakin dan tidak ragu-ragu dalam melaksanakan tugas dakwahnya.

Meningkatkan Kecerdasan

      Naqib mampu menjadi rujukan kepada suatu masalah dan sekali gus mampu memberikan jalan   penyelesaiannya

Kemampuan Kreativiti Dan Daya Cipta/Inovasi

    Naqib tidak boleh kehabisan kreativiti dalam inovasi kerana musuh- musuh dakwah sentiasa dalam keadaan penuh kreativiti dan daya cipta dalam menghadapi umat Islam.

Kekuatan Tindak balas Terhadap Sesuatu

    Naqib yang cepat dalam membuat sesuatu tindak balas menandakan sikap kepeduliannya yang amat besar sama ada tindak balas terhadap situasi,  para binaannya mahupun tugas yang diamanahkan kepadanya.

     Untuk menjaga aset dakwah dan menginginkan kebaikan dan keselamatan bagi binaannya.

Ada pun orang-orang yang ada penyakit (kufur) dalam hati mereka, maka surah Al-Quran itu menambahkan kekotoran (kufur) kepada kekotoran (kufur) yang ada pada mereka dan mereka mati, sedang mereka berkeadaan kafir (At- Taubah:125)

            3-   Pengembangan Kemampuan Organisasi

 Penguasaan terhadap perkara-perkara yang tetap dan yang berubah dalam jalan dakwah.

      Menggunakan kebijaksanaan yang tepat untuk kepentingan dakwah

Penguasaan terhadap perancangan organisasi

    Naqib dapat mempermudahkan , merealisasikannya serta mempercepatkan ke arah yang telah di gariskan oleh organisasi

Memelihara Keteguhan Organisasi

   Menjadi penjaga paling depan dalam menjaga ketahanan organisasi.

   Boleh menegur aktivis dakwah lain terhadap kekeliruannya di samping dapat meluruskan penyelewengan dalaman yang berkembang.

           4-   Pengembangan Kemampuan Bermasyarakat

- Membangun hubungan dengan masyarakat

-Mampu tampil sebagai cermin perubahan kepada masyarakat

-Membangun pandangan umum yang mantap.

-Mampu tampil sebagai peribadi pemimpin umum.


Kesimpulan

Imam Hasan Al Banna

“Kamu adalah ruh baru yang mengalir ke seluruh jasad umat ini”

    Ya Allah, jadikanlah kami sebagai jantung yang terus berdenyut dan sentiasa mengepam ruh kehidupan, ruh kerohanian dan ruh gerakan ke dalam urat nadi masyarakat sehingga kami menjadi pelaksana asasi bagi berbagai proses tarbiyah, organisasi dan pengurusan dakwah yang akan membangunkan umat ini dari tidur dan kelalaian seraya menyahut seruan untuk menegakkan DeenMu di mukabumi ini. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...