Sunday, February 24, 2013

Hadith 7





Dari Abu Ruqayyah Tamim bin Aus ad-Daary radhiyallahu ‘anhu, bahwasanya Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Agama itu nasihat”. Kami pun bertanya, “Hak siapa (nasihat itu)?”. Beliau menjawab, “Nasihat itu adalah hak Allah, kitab-Nya, Rasul-Nya, pemerintah kaum muslimin dan rakyatnya (kaum muslimin)”. (HR. Muslim)



Diambil dari Hadith 40 (Terjemahan dan Syarahnya) Karangan Mustafa ‘Abdul Rahman



Agama itu nasihat
-Nasihat  itu ialah yang mengandungi taat kepada Allah dan Rasulnya ,beriman serta beramal dengan kitabNya dan Sunah RasulNya.

Pengartian nasihat
-Memberikan nasihat bermaksud untuk memberi kebaikan kepada orang yang dinasihati.


Nasihat bagi Allah,kitabnya,bagi rasulnya.

Maksud nasihat bagi Allah
-Dengan beriman kepadaNya menurut pegertian yang sebenarnya serta mengahapuskan sama sekali sebarang sifat dan bentuk penyekutuan bagiNya dan beramal menurut yang diperintahkanNya, meninggalkan apa yang di larangNya, mengingati kebesaranNya,mensyukuri ni’matNya.

Maksud nasihat bagi kitabNya
-Dengan membaca ayat-ayatnya dengan cara yang betul,dengan memahami ertinya serta mencari rahsia dan hukumnya dan yakin bahawa kitabNya adalah pedoman hidup untuk selama-lamanya disegala tempat dan zaman.

Maksud nasihat bagi Rasulnya.
-Dengan membenarkan kerasulannya, mempercayai apa yang dibawanya, mematuhi suruhan dan larangannya, membela agamanya, memusuhi siapa yang melawannya, mencintai siapa yang mencintainya, menghidup perjalanan dan sunahnya pada diri dan dalam masyarakat.

Nasihat bagi Imam-imam kaum muslimin dan orang ramai.
Imam-imam kaum Muslimin ialah pemimpin-pemimpin, raja-raja, ulama’-ulama’, dan ketua-ketua pemerintahan Islam.

Maksud nasihat Imam-imam kaum Muslimin
-Dengan menolong dan menyokong mereka dalam perkara kebenaran dan keadilan, patuh kepada mereka dalam urusan kebaikan, tegur  mereka dengan cara yang sopan dan peringati mereka dikala mereka terlalai dari kewajipan, dan jangan di hasut  orang ramai supaya keluar dari barisan ketaatan yang membawa kepada kekacauan.

Maksud nasihat kepada orang ramai
-Dengan memimpin mereka ke jalan yang benar, saling hormat-menghormati, cinta mencintai, bersama-sama menjaga kemuslahatan hidup dengan menjauhi sifat-sifat yang membangkitkan fitnah dan permusuhan dan memahami bagi tiap-tiap seorang adalah anggota dalam masyarakat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...