Monday, March 18, 2013

Pengalaman saya 3

Mengajar di Sekolah Rendah Islam



Kaedah pengajaran berkesan

1)      Mulakan kelas dengan Al-Fatihah

2)      Ceritakan tentang motivasi contohnya: Guru pernah terjumpa anak yatim dibuang di tepi jalan , kasihan dia tidak ke sekolah tapi kamu semua beruntung sebab ayah kamu hantar ke sekolah dengan menaiki kereta lagi…ucapkan terima kasih tak kat mak dan ayah…TQ father and mother.

3)      Guru boleh mengemukakan syarat sepanjang pengajaran berjalan, jangan bercakap, jangan berjalan dan jangan cubit kawan…kalau buat..guru nak kamu berdiri…
4)      Apabila guru mengajar tajwid dan praktis, guru boleh menuliskan objektif pengajaran dahulu dan menunjukkan dengan gaya maksud idgam iaitu memasukkan sesuatu ke dalam sesuatu dengan menunjuk gaya memasukkan pen dalam poket baju.
5)       Selepas itu, guru boleh memberikan contoh  اذهب بکتابي dengan menyatakan bacaan yang salah (ada قلقله) di ikuti bacaan yang betul (masuk).
6)      Guru menutup pelajaran dengan soalan yang berkaitan dengan objektif pelajaran.
7)       Untuk mengajar pelajar perlu dua kemahiran sahaja iaitu kawal pelajar dan mengajar. Jadi jika guru  dapat kawal pelajar, dia dapat mengajar dengan baik.


Pesan –pesan motivasi

1)      Bagi darjah 5 ibu bapa akan memerhatikan betul pencapaian anak-anak mereka berbanding darjah 2.
2)      Sebagai guru ,kita hendaklah mencari maklumat tambahan di internet, libry dan di mana saja untuk memperbaiki mutu pengajaran  kita.
3)      Bermohonlah kepada tuhan dengan membuat sembahyang hajat dan mohon dimudahkan segala-galanya. Banyakkan membaca Al-Qur’an supaya di mudahkan oleh Allah segala-galanya.

Nasihat untuk pelajar nakal

1)      Kamu tak kasihan ke kat kawan kamu yang nak belajar, berdosa tau kacau kawan kamu yang nak belajar …..nanti masuk neraka.
2)      Tugas mendidik adalah tugas ibu bapa, ibu bapa kamu bekerja, jadi tugas tersebut di pindah kepada guru, guru hanya membantu sahaja tugas ibu bapa.
3)      Kalau kita belajar agama malaikat turun..
4)      Main-mainlah, apa tujuan kamu datang ke sekolah, nak main-main baik tak payah datang sekolah.
5)      Matematik kalau fail tidak ditanyakan di akhirat tapi kalau agama kita fail (tak boleh sembahyang) ..pelajaran agama no 1.


Cara mengajar yang memberi murid sedar dengan sesuatu mata pelajaran:

 1)   Ilmu itu diberi dengan cerita (sirah nabi).
 2)   Ilmu tajwid dengan memberi maksud ayat Al-Qur’an  bagi pelajar seronok datang sekolah.

 Cara untuk mengawal murid dalam kelas:

1)       Cakap dengan murid kita ada 4 mata , 2 depan ,2 belakang (kita tengok sambil tulis dipapan putih dan panggil nama murid yang main..ahmad jangan main)
2)      Guru tidak akan memulakan kelas selagi kelas tidak senyap.
3)      Guru gunakan mata pandang di tempat pelajar yang bising, sampai dia senyap dan beri arahan ..jangan buat lagi..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...