Monday, March 11, 2013

Pengalaman saya 2

Mengajar di Sekolah Rendah Islam




Cara-cara untuk mengajar murid darjah  5
Bagi mata pelajaran Al-Qur’an
-Guru hendaklah memesan kepada murid sebelum masuk kelas mesti ada wudu’.
-Mulakan kelas dengan membaca Al-Fatihah dan doa belajar.
-Murid di kehendaki mengambil Al-Qur’an di hadapan dan duduk di tempat masing-masing.
- Guru membacakan ayat Al-Qur’an diikuti murid dengan menerangkan mahraj huruf seperti ض
=tolak tepi gigi kanan , tanda waqaf ج= harus sambung, ح =pedas, اخفاء= dengung 2 harkat, ر baris bawah = nipis.
-Kemudian terangkan satu daripada  ayat Al-Qur’an berserta maksud.
-Suruh seorang daripada murid membacakan maksud ayat tersebut dan guru menerangkan dengan lebih lanjut.

Bagi mata pelajaran Hafazan
-Cek seorang –seorang daripada pelajar apabila telah menghafaz semua  surah An-Naba’ (1-20).
-1 hari dapat 3 orang yang telah menghafaz pun sudah memadai.
-Beri masa 10 minit untuk tasmid dengan kawan dan suruh ketua dan penolong kelas mencatat murid yang telah menghafaz dengan guru memberi kertas kepada mereka .
-Guru merekodkan hafazan murid di dalam buku hafazan.
-Bagi  murid yang telah menghafaz semua surah yang ditentukan, guru memanggil murid tersebut  dan menghafaz di hadapan guru sebagai bukti murid tersebut telah menghafaz surah itu dan murid itu boleh menyambung menghafaz surah yang lain.

Bagi mata pelajaran Tajwid

-Guru meminta seorang murid membacakan nama-nama mad yang ada dalam hukum tajwid di ikuti murid yang lain.
-Guru menulis nama-nama mad di papan putih dan meminta  murid membacakan nama-nama mad tersebut sampai mahir dan menyalin dalam buku tulis mereka.
-Guru-guru meminta murid membacanya bersama-sama dan  berulang-ulang kali sehingga mahir  menyebut nama-nama mad tersebut.



Bagi mata pelajaran Sirah
-Guru membaca pelajaran yang akan di ajar mengikut perenggan diikuti murid membacanya bersama-sama.
-Guru menyuruh murid bangun dan memberi soalan , siapa yang boleh jawab dia boleh duduk.
-Guru memberi jawapan dan meminta murid membuat soalan tersebut bagi perenggan yang lain pula.
-Guru bertanya soalan kepada setiap murid yang boleh membuat soalan .
-Guru membacakan diikuti murid unit yang seterusnya untuk  di sambung untuk minggu depan.


Bagi mata pelajaran Akhlak
-Guru meminta 2@3 murid membacanya diikuti pelajar lain.
-Guru meminta pelajar menghafaz 4 daripada adab dan menghafaz doa dan menyuruh murid semua berdiri dan siapa yang telah  menghafaznya boleh duduk.


Kawalan dalam kelas semasa mengajar  darjah 5
-Benarkan untuk keluar kelas untuk mengaji 2 lelaki dan 2 perempuan
-Bagi guru yang ingin mendenda pelajar bolehlah menggunakan denda yang bermanfaat seperti menyuruh mereka berdiri dan menghafaz doa ataupun adap yang telah dipelajari dan benarkan duduk apabila mereka telah  menghafaznya.(tak hafaz doa tak boleh duduk)
-Untuk menutup sesuatu pelajaran baca ramai-ramai pelajaran yang telah dipelajari.




Bagi mata pelajaran Ibadah
-Semasa guru mengajar niat ketika sembahyang waktu guru boleh mengajar lafaz dan kemudian menerangkan waktu bila kita kene melafazkan niat ketika kita melakukan sembahyang.
-Guru boleh menggunakan alat IT untuk menunjukkan praktikal ibadah

.
Kaedah pengajaran lain untuk darjah 5
-Baca ramai-ramai (guru baca murid ikut), baca ulang-ulang dan sama-sama jadi murid boleh ingat (kalau bising semasa belajar tidak mengapa).
-Guru menyatakan soalan dengan lisan  setelah mengajar pelajaran tersebut dan kemudian menulisnya dipapan putih.


Pesanan-pesanan yang lain
-Untuk darjah 2, guru macam kereta api kene pimpin mereka,  kalau kita baca dia ikut,untuk melihat mereka pandai membaca dan menulis.
-Untuk darjah 5, guru bebas, murid pandai berdikari, guru hanya beri arahan dan murid buat.
-Penentu untuk kejayaan seorang guru ialah peperiksaan. Jika pelajar lulus cemerlang berjayalah seorang guru itu mengajar anak muridnya, jika pelajar gagal, gagallah guru itu mengajar muridnya.
-Tugas guru ialah memindahkan buku kepada minda@ otak murid-murid  dengan cara apa pun tak kisah, asalkan ilmu dalam buku tersebut sampai di minda dan otak murid-murid. Dan murid-murid dapat ingat dan dapat jawab exam dengan baik.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...