Tuesday, December 11, 2012

Doa-doa Harian




Doa ketika hendak tidur
Maksudnya : Dengan namaMu ya Allah aku hidup dan mati

Doa ketika bangun dari tidur

Maksudnya :Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kami selepas mematikan kami dan kepadaNya kami akan kembali

Doa ketika masuk tandas

Maksudnya:"Dengan nama Allah, Ya Allah aku berlindung denganMu daripada syaitan jantan dan syaitan betina".
Doa ketika hendak keluar dari tandas.
Maksudnya : Segala puji bagi allah yang telah menghilangkan penyakit daripadaku dan menyihatkan aku.
Doa ketika hendak makan

Maksudnya : Ya Allah berkatilah rezeki yang telah engkau beri kepada kami, dan jauhkan lah kami daripada azab api neraka.

Doa ketika selepas makan

Maksudnya : Segala puji bagi Allah yang telah memberi kami makan dan memberi kami minum serta menjadikan kami daripada golongan orang-orang Islam.

Doa Sujud Sahwi


Maksudnya :Maha Suci Allah yang tidak tidur dan tidak lupa
Doa sujud tilawah
Maksudnya:"Aku sujudkan wajahku ini kepada yang menciptanya dan membentuk rupanya dan yang membuka pendengarannya dan penlihatannya. Maha Suci Allah sebaik-baik Pencipta".



Doa Qunut
                         


Maksudnya:-
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki.Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku.Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan.Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.
Sudahkah kita mengamalkannya dalam kehidupan seharian kita?....
...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...